باتریها ابزاری هستند که با ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی موجب حرکت بارهای الکتریکی یا الکترونها می شوند.
هر باترى دو پاىانه دارد که ىکى با مثبت و دىگرى با منفى نشان داده می شود. بنا به قرارداد، اختلاف پتانسیل الکتریکی دو سر باتری برابر با پتانسیل پایانهٔ مثبت منهای پتانسیل پایانهٔ منفی است. اگر پتانسىل پاىانهٔ منفى را با -V و پتانسىل پاىانهٔ مثبت را با +V نشان دهىم، دارىم:
–ΔV = V+ – V
بنابراىن، وقتى مى گوىىم باترى خودرو 12 ولت است، ىعنى پتانسىل پاىانهٔ مثبت به انداز هٔ 12 ولت از پتانسىل پاىانهٔ منفى آن بىشتر است.
معمولاً )به خصوص در مهندسى برق( پتانسىل زمىن یا نقطه ای V پتانسىل پاىانهٔ مثبت برابراز مدار را برابر صفر مى گىرند و به آن نقطه، اصطلاحاً نقطهٔ زمین می گویند و پتانسىل نقطه هاى دىگر را نسبت به آن مى سنجند.
مثال: اختلاف پتانسىل الکترىکى پاىانه هاى باترى خودروی نشان داده شده درشکل برابر12 ولت است اگر بار الکترىکى 50- کولن از پاىانهٔ منفی به پایانهٔ مثبت باترى جابه جا شود، انرژى پتانسىل الکترىکى آن چقدر تغىىر مى کند؟